Zarys historii

Reklama towarzyszy człowiekowi od tysiącleci, zmienia się jednak wraz z pojawianiem się kolejnych możliwości technicznych, adaptuje się do nowych mediów. Jeszcze niedawno dominowały trzy rodzaje mediów – prasa, radio i telewizja, jednak przez ostatnie dwie dekady dynamicznie rozwijał się Internet – pod koniec 2009 roku z sieci korzystało już przeszło 50% Polaków1. Tak duża liczba użytkowników (zaznaczyć trzeba, że przekrój społeczny tej grupy jest wyjątkowo atrakcyjny dla biznesu2) oraz techniczne atuty medium wiążą się ze znacznym zainteresowaniem ze strony reklamodawców – rynek reklamy internetowej ma najszybsze tempo wzrostu, już tylko telewizja przyciąga większe nakłady na promocję3.

Zmiany zachodzą również wewnątrz sieci www. Stała się platformą multimedialną, nie jest już tylko zbiorem nieatrakcyjnych wizualnie tekstowych dokumentów połączonych hiperłączami. Wzrost wydolności łączy i mocy obliczeniowej komputerów pozwala na publikowanie coraz bardziej złożonych treści w nowych technologiach.

Sieć stała się podstawowym źródłem informacji, miejscem ekspresji i wymiany poglądów. Internauci oczekują bezpłatnego dostępu do tych możliwości, głównym źródłem przychodów dużych serwisów internetowych stało się umieszczanie reklam wewnątrz treści stron www1. Pierwsze klikalne reklamy pojawiły się już w 1993 roku, reklama graficzna zaistaniała w sieci już 25 października 1994 roku5(rys. 1), w rok po powstaniu pierwszej graficznej przeglądarki internetowej.

Pierwszy banner graficzny w historii sieci stworzony przez agencję AT&T.
Rys. 1. Pierwszy banner graficzny w historii sieci stworzony przez agencję AT&T.

Aby przyciągać uwagę, wyróżniać się na tle otoczenia, reklamy przybierają coraz atrakcyjniejszą i coraz bardziej inwazyjną formę, korzystają z coraz większych możliwości oferowanych przez sieć. Początkowo reklamy tego typu były statyczne, dominował format JPG, wraz z wzrostem popularności formatu GIF pojawiły się reklamy animowane, składające się z kilku wyświetlających się cyklicznie slajdów. Platformą technologiczną, na której opiera się obecnie większość reklam graficznych jest Flash. Poza animacją oferuje również bardzo duży stopień interaktywności.

Pierwowzór Flasha – Futue Splash Animator został wprowadzony na rynek w 1995 roku przez firmę Future Wave jako technologia do tworzenia elementów www opartych o wektorowe animacje. Po kupieniu projektu przez firmę Macromedia w 1996 roku rozpowszechniany jest jako Flash. Przez lata przybywało mu funkcjonalności – od wsparcia dla grafiki rastrowej przez możliwość programowania do animacji 3D w ostatnich wersjach. Sieciowym standardem stał się w 2001 roku6. Od 2005 roku właścicielem technologii jest firma Adobe. Pojawiają się już co prawda głosy, że to technologia przestarzała7, np. w niektórych zastosowaniach zaczyna być wypierany przez rozwiązania Java Script, jednak na razie na rynku reklamy graficznej nie widać dla niego konkurencji.

do góry ↑

< Informacje ogólne | Opis technologii >