Obraz

O RF pozbawionej grafiki trudno mówić – to grafika jest głównym nośnikiem komunikatu. Spośród elementów strukturalnych reklamy flashowej można wymienić kilka najbardziej charakterystycznych:

  • tło, układ bloków wyznaczających podział przestrzeni,
  • ilustracje i zdjęcia (w tym fotografie reklamowanego produktu),
  • logo lub logotyp,
  • atrapa przycisku,
  • elementy tekstowe, tj.:
    • hasło (czasem kilka haseł pojawiających się na kolejnych klatkach animacji),
    • szczegóły oferty,
    • adres www, ewentualnie inne dane kontaktowe,
    • slogan.

Rys. 1. Reklama serwisu spryciarze.pl

Dodatkowo w prawym górnym rogu reklam okienkowych musi pojawić się przycisk „x” (służący wyłączeniu reklamy), natomiast reklamy odtwarzające film wideo muszą zawierać panel do obsługi klipu (przyciski pauzy i odtwarzania, suwak głośności). W reklamach o wyższym stopniu interaktywności pojawiają się dodatkowe elementy, takie jak ikonki formularza czy przyciski, reagujące na akcję internauty. Niektóre reklamy przejmują kontrolę nad wyglądem kursora (rys. 1).

Oczywiście żaden z tych elementów nie jest obowiązkowy – bywają reklamy z przeźroczystym tłem, niezawierające ilustracji, czy nawet pozbawione loga i nazwy reklamowanego produktu, np. reklama serwisu spryciarze.pl (rys. 1).

Reklama w tle treści
Rys. 2. Reklama w tle treści.

Reklama typu DHTML
Reklama typu DHTML
Rys. 3. Reklama typu DHTML

Reklama Eurobanku wyświetlana na dwóch reklamach jednocześnie
Rys. 4. Reklama Eurobanku wyświetlana na dwóch reklamach jednocześnie.

Poza wewnętrzną kompozycją przekazu promocyjnego istotne może być, jak zagnieżdżony jest on w strukturze strony www – w którym miejscu jest umiejscowiony i jak otaczają go stałe treści serwisu. Większość reklam to prostokątny blok umieszczony wewnątrz strony lub na warstwie nad jej treścią. Jednak gdy reklamie towarzyszy odpowiednie tło, to właściwa treść strony wydaje się w niej zagnieżdżona (rys. 2). Bardziej złożone formy promocyjne (rys. 3) mogą prowadzić grę z zewnętrznymi elementami strukturalnymi – np. udawać stałe fragmenty strony, przemieszczać je czy czasowo zasłaniać. Kilka bannerów zamieszczonych na tej samej stronie może składać się na większą reklamę (rys. 4).


Rys. 5. Dostosowując reklamę do różnych formatów, zmieniono kompozycję oraz dobór elementów.

Forma komunikatu ograniczona jest wymiarami wykupionego obszaru (rys. 5) oraz dostępnym czasem – większość reklam to cykl obrazów trwający 10–15 sekund. Najdłuższa z analizowanych reklama trwała 26 sekund, mało prawdopodobne jest jednak utrzymanie uwagi internauty przy tak długim komunikacie.

do góry ↑

Kompozycja >