Jak można zaobserwować na wcześniejszych przykładach, w reklamie dominują zestawione kontrastowo kolory nasycone. Takie barwy wyróżniają się najbardziej, są też najlepiej odbierane1. Tło reklamy bywa wprawdzie szare czy białe, ale służy to skierowaniu wzroku odbiorcy na kolorowe obiekty, które w monochromatycznym otoczeniu wyróżniają się jeszcze bardziej.
Rys. 1. Zastosowanie w reklamie kolorystyki związanej z marką.
Niekiedy w reklamie wykorzystywana jest kolorystyka związana z marką (rys. 1). Następuje tu relacja zwrotna – z jednej strony użycie fioletu i bieli w materiałach promujących sieć telefoniczną automatycznie kojarzy się odbiorcy z siecią Play, z drugiej – kolejne powtórzenie tej zależności dodatkowo wzmacnia w umyśle odbiorcy połączenie między sensem słów „fiolet” i „biel” oraz nazwą „Play”. Gdyby w tej samej reklamie wykorzystano zamiast fioletu np. kolor pomarańczowy, kojarzony z siecią Orange, mogłoby dojść do błędów w interpretacji komunikatu.
Rys. 2. Reklama Eurobanku.
Zazwyczaj tło strony jest białe – poprzez użycie tego koloru w reklamie reklamy można zatrzeć granice między reklamą a otoczeniem. Przykładem takie użycia koloru białego jest reklama Eurobanku (rys. 2). Biały pasek w górnej części tła tworzy iluzję mniejszej wysokości reklamy, a gdy w dalszej części animacji górna krawędź czerwonego obszaru zostaje wybrzuszona, reklama zdaje się zwiększać swój obszar.
Wyraźne zmiany kolorystyki pobudzają uwagę prawie tak skutecznie jak ruch (człowiek rejestruje ruch na całej powierzchni wzrokowego, natomiast zmiany kolorystyczne widoczne są tylko w niewielkiej odległości od punktem, na którym skupiony jest wzrok2). Żeby przyciągnąć wzrok internauty stosuje się m. in. różne kolory tła w kolejnych scenach animacji oraz gwałtowne zmiany barwy (np. nagłe rozjaśnienia).
Kolejnym powodem, dla którego tak istotny jest dobór odpowiedniej kolorystyki jest jej znacznie symboliczne, skojarzenia z konkretnymi emocjami, odczuciami. Barwy mogą też wiązać się z odpowiednimi okazjami lub branżami na rynku3. Dominację nasyconych barw można tłumaczyć również wiązaniem ich z nowymi wrażeniami, dynamiką, radością, pozytywnymi wartościami, w przeciwieństwie do barw stonowanych, łączonych ze smutkiem, statycznością i wydarzeniami z przeszłości4. Przykłady zastosowania odpowiedniej (niezależnej od marki) kolorystyki reklamy przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Przykłady wykorzystanie koloru w reklamie flashowej.
Kolor | Znaczenie, skojarzenia5 | Przykładowe reklamy |
---|---|---|
Żółć | ostrzeżenie | tonery HP |
Zieleń | natura, wiosna natura |
serwis domosfera.pl ser hochlander |
Niebieski | błękit nieba, spokój, bezpieczeństwo | linie lotnicze Lot i Airfrance |
Róż | kolor kobiecy, piękno, delikatność | kosmetyki maybelline |
Czerwień | kolor wina, dynamika, namiętność | wino carlo rossi |
Pomarańcz | energia, zabawa, radość | chipsy crunchips |
Brąz | elegancja spokój, natura |
kawa douwe egberys osiedle Klasyków |
Czerń | mrok, noc elegancja |
tonery HP samochody marki Mercedes |
Biel | czystość, sterylność | środki do czyszczenia cif |
Opracowanie własne.