Kliknięcie jako cel reklamy

Za każdą reklamą flashową kryje się witryna www uzupełniająca wiedzę o promowanym produkcie czy jego marce, często umożliwiającą zakup on-line. Sam serwis może być też obiektem promocji. Flashowa reklama internetowa jest zaproszeniem do zapoznania się z kolejnymi komunikatem1. Podobnie mogą działać materiały reklamowe w innych mediach, jednak tylko w Internecie dodatkowe informacje są dostępne bezpośrednio i natychmiastowo. Internauta dokonuje wyboru – jeśli chce dowiedzieć się więcej o wyrobie, klika w reklamę, jeśli nie, rezygnuje z akcji.

W badaniu agencji Społem i domu mediowego Macroscope OMD z 2009 roku przeszło połowa ankietowanych zadeklarowała, że gdy zainteresuje ich reklamowany produkt, klika w reklamę2. Kliknięcie może być też niezamierzone (np. przy próbie wyłączenia reklamy typu pop-up). Jest ono w pewnym sensie jednym z celów reklamy, niektóre kampanie reklamowe płacone są nawet według moelu Pay Per Click, w którym stawka zależna jest od ilości przejść z reklamy do serwiu, nie od ilości jej odbiorców.


Rys. 1. Przykłady reklam z użyciem słowa „kliknij”

Rys. 2. Formy graficzne udające przycisk
Rys. 2. Formy graficzne udające przycisk

Internauci obeznani są z reklamą flashową, większość z nich wie, że stanowi ona link do zewnętrznego serwisu. Mimo to, twórcy reklam zamieszczają w klipie słowo „kliknij” (rys. 1) lub elementy graficzne przypominające przycisk (rys. 2) – prostokątny obiekt z napisem zachęcającym do akcji („sprawdź”, „dowiedz się więcej”, itp.), któremu często towarzyszy strzałka skierowana w prawą stronę. Takie obiekty stanowią drogowskaz, wskazują, jak kontynuować poznawanie produktu.



Rys. 3. Reklamy nie nakłaniające do kliknięcia, a do wpisania adresu www.

Zdarzają się reklamy, które w treści nie odnoszą się do kliknięcia a wskazują alternatywną drogę dostania się do serwisu, poprzez podanie adresu www (rys. 3). Zdanie „sprawdź szczegóły na www.lot.com” można jednak traktować nie jako informację o adresie, który należy wpisać w przeglądarce, ale jako informację o tym, na jakiej stronie internauta znajdzie się po wciśnięciu przycisku myszki.

W analizowanych reklamach kliknięcie zarezerwowane jest dla całej powierzchni reklamy, większość elementów interaktywnych reaguje na samo nasunięcie myszy. Wyjątkiem są pola formularza oraz przyciski sterujące filmem. Bywa, że reklama sugeruje potrzebę kliknięcia (np. reklama-gra), aby skłonić internautę do przejścia na witrynę produktu.

do góry ↑

< Interaktywność w reklamie flashowej | Przekaz uruchamiany przez użytkownika >

  • Zob. A. Leśniewska,Reklama internetowa, Gliwice, wydaw. Helion, 2006, s. 74.
  • J. Knopik, R. Plesko,Reklama w internecie – „żenująca kaszana”, „powodująca febrę” czy „nawet dodaje uroku”, s. 68.