Formy RF obecne na stronach www

Administracja każdej witryny może wprowadzać własne formy reklam, istnieją jednak szeroko stosowane standardy wyznaczane przez stowarzyszenie IAB (Interactive Advertising Bureau). Poprzez ujednolicenie form w różnych serwisach ułatwia się pracę twórców reklam, umożliwiając promocję globalną, a nie ukierunkowaną na konkretny serwis www.

Reklamy typu billboard i box
Rys. 1. Reklamy typu billboard (u góry) i box (z prawej na dole).

Reklama typu double billboard
Rys. 2. Reklama typu double billboard.

Reklama typu halfpage
Rys. 3. Reklama typu halfpage.

Reklamy typu rectangle i box
Rys. 4. Reklamy typu rectangle (z lewej) i box (z prawej).

Do najpopularniejszych form reklamy flashowej należą formy banerowe, np.:

  • banner i billboard – podłużne pole umieszczane zazwyczaj w górnej części strony, pod nagłówkiem, banner ma wymiary 468x80 px (coraz rzadziej stosowany), billboard – 750 x 100 px (rys. 1), występują również zwielokrotnione rozmiary billboardu (rys. 2),
  • skyscraper i halfpage – pionowe pole z prawej strony tekstu o wymiarach 160 x 600 px lub 300 x 600 px (rys. 3),
  • rectangle i navibox – reklama o wymiarach 300 x 250 px znajdująca się odpowiednio wewnątrz tekstu (przerywająca jego treść) lub z jego prawej strony (rys. 4),
  • box – mniejsza prostokątna reklama znajdująca się w bocznej kolumnie tekstu (rys. 1 i 4).

Reklama typu skyscrapper expand po rozwinięciu
Rys. 5. Reklama typu skyscrapper expand po rozwinięciu.

Formy te (zazwyczaj bannery i billboardy) występują też w bardziej inwazyjnych wersjach:

  • scroll – reklama funkcjonuje poza strukturą strony, przykrywając treść w określonym miejscu okna i pozostając w nim podczas przewijania,
  • expand – reklama po najechaniu kursorem myszki zwiększa swój rozmiar zasłaniając część treści (rys. 5).

Reklama typu toplayer
Rys. 6. Reklama typu toplayer.

Reklama typu DHTML
Reklama typu DHTML
Rys. 7. Reklama typu DHTML – element reklamowy zakrywa dwa górne bloki prawej kolumny, a pozostałe spycha w niższą część ekranu. Po odtworzeniu animacji element znika, a bloki płynnie wracają na swoje miejsce.

Inne popularne typy RF to:

  • toplayer – zasłania część treści strony, może zajmować nawet całe okno przeglądarki (e-spot), wyświetlany jest tylko przez jakiś czas (rys. 6),
  • brandmark – okno o wymiarach 336x280 px położone w dowolnym miejscu na warstwie ponad treścią, udostępnia opcję przesuwania (na wypadek gdyby użytkownik, zamiast od razu je wyłączyć, miał kaprys zmieniać jego położenie, by odczytać kolejne fragmenty strony),
  • footer – reklama typu scroll o wysokości 30 px zajmująca całą szerokość okna, znajdująca się w jego dolnej części,
  • DHTML – najbardziej inwazyjna forma reklamy – poza wyświetlaniem animacji czasowo ingeruje w treść strony, np. zmieniając jej kolory lub przemieszczając elementy.

Wszystkie reklamy poza standardowymi formami banerowymi (i w wersji expand) muszą zawierać przycisk umożliwiający ich zamknięcie, dlatego część internautów wyłącza je, zanim skończy się projekcja. Podstawowe formy banerowe towarzyszą użytkownikowi Internetu przez cały czas korzystania z witryny.

Reklama typu double banner z tłem (multiscreening)
Rys. 8. Reklama typu double banner z tłem (multiscreening).

Jednoczesne użycie reklam double banner i halfpage
Rys. 9. Jednoczesne użycie reklam double banner i halfpage dla osiągnięcia większego efektu.

Możliwe jest również łączenie reklam w zestawy (rys. 8) albo zastosowanie indywidualnego tła strony (watermark), tworzącego całość z RF (rys. 9).

Animacja flashowa podążająca za kursorem
Rys. 10. Animacja flashowa podążająca za kursorem.

Niektóre witryny oferują jeszcze inne typy reklam – np. małe animacje podążające za kursorem (rys. 10). Stanowcza większość RF stanowi jednak zwykłe prostokątne pole o jednym z określonych wyżej rozmiarów.

do góry ↑

< Ograniczenia techniczne stosowane na portalach www | Reakcje na RF >