Czytasz

Galeria dużej typografii w Internecie

Oczy­wistym jest fakt, że więk­sza czcionka sprawia, że pro­ces przyswa­ja­nia treści strony www staje się prost­szy. Typowymi rozmi­arami czcionki w znaczniku body strony inter­ne­towej są rozmi­ary z zakresu 12 do 16 pik­seli. I te są uważane za najlep­sze i najbardziej czytelne. Oczy­wiś­cie zależy to również od designu strony, kon­trastu czcionki z tłem, odstępów od grafiki i tym podobnych.

W tym wpisie skupię się jed­nak na czymś innym. Mianowicie dużej typografii. Mowa tutaj o różno­rakiego typu nagłówkach, ale nie tylko one są wyróż­ni­ane dużymi rozmi­arami. Do osiąg­nię­cia efektu dra­maturgii oraz w lay­outach sil­nie skon­cen­trowanych na typografii często używa się czcionek display’owych czyli inaczej — deko­ra­cyjnych. Wszyscy wiemy, że im więk­szy tekst, tym lep­iej przy­ciąg­nie
uwagę.

Poniżej zna­jdziecie kilka przykładów dużej typografii w Internecie.

Car­son­i­fied
Carsonified

Agencja Inter­ak­ty­wna Ryana Car­sona (na Twit­terze jako @ryancarson), znana przez chyba każdego design­era na świecie przy­wiązuje ogromną wagę do typografii. W zasadzie ich lay­out ope­ruje na jed­nym kolorze bazowym (kolorze tła, zmieni­a­ją­cym się na każdej pod­stronie), jed­nym kolorze dla tek­stu i linków oraz spo­rady­cznych grafik. Świetny przykład uży­cia czcionek sans-serif (w menu) i serif w treści.

Finch
Finch

Por­fo­lio Fran­cisca Inchaustego pokazuje jak świetne, duże logo może wpłynąć na cały design strony. W zasadzie logo jest jedynym ele­mentem graficznym na stronie (pomi­ja­jąc ikony). Połącze­nie wielkiego, pogru­bionego loga z zde­cy­dowanie mniejszą czcionką szery­fową daje świetne efekty.

Our Type
Our Type

Our type jest firmą zaj­mu­jącą się pro­jek­towaniem czcionek. Jak na spec­jal­istę w branży przys­tało pokazują jak należy się posługi­wać typografią, i to w tech­nologii Flash.

Fl-2
fl-2

W ser­wisie Fl-2 na próżno szukać stan­dar­d­owych czcionek. Duża, pogru­biona czcionka została użyta do wyróżnienia tego, co w port­fo­lio firmy najważniejsze — czyli real­iza­cji. O wiele mniejszą, pochy­loną czcionką wysty­lowana została naw­igacja strony.

37 Sig­nals
37 signals

Mimo, że 37 sig­nals nie jest agencją inter­ak­ty­wną, a pro­du­cen­tem aplikacji i tak na ich stronie można zauważyć duże przy­wiązanie wagi do typografii. Strona ta nie jest tak prze­jrzysta i min­i­mal­isty­czna jak wcześniej przy­toc­zone przykłady jed­nak można zwró­cić tu uwagę na wyróż­ni­anie nagłówków. Tutaj typografia idzie w parze z mar­ketingiem. Okazuje się, że hasło reklam­owe A bet­ter way to work jest bardziej istotne niż samo logo firmy (biorąc pod uwagę wielkość elementów).

Mad in Spain
Mad in Spain

Możn­aby powiedzieć, że to port­fo­lio jakiegoś hisz­pańskiego grafika. Jest to jed­nak strona kon­fer­encji. Gra czcionek (pochy­lonej dla linków, szery­fowej dla treści oraz bezsz­ery­fowej dla loga) oraz odstępów między poszczegól­nymi ele­men­tami daje wspani­ały efekt.

Tputh
Tputh

Niekon­wencjon­alny pro­jekt strony z nowinkami z światka Inter­netu i social-media. Fenom­e­nalna typografia i naw­iązu­jący do komu­nisty­cznych plakatów design.

Grip Lim­ited
Grip Limited

Myśli­cie, że to plakat? Nie. To strona inter­ne­towa jed­nej z agencji. Mimo, że efekt całoś­ciowy daje wraże­nie ogrom­nego nagro­madzenia ele­men­tów, co rozprasza uwagę użytkown­ika to niem­niej jed­nak robi wrażenie.

Drachal
Drachal

Strona rodz­imej graficzki. Dla uroz­maice­nia, mamy tu do czynienia z czcionką nazy­waną mianem grunge, czyli zabrud­zoną, niereg­u­larną. Ta czcionka świet­nie kom­ponuje się z całoś­cią strony.

Dig­i­tal Labs
Digital Labs

Kole­jna agencja inter­ak­ty­wna udowad­nia, że warto staw­iać na typografię. Zwłaszcza w połącze­niu z ciekawą infografiką.

Rea­sumu­jąc — wielkie czcionki są bardzo pop­u­larne w web­de­sig­nie. Nie tylko wśród agencji inter­ne­towych (to po prostu najlep­sze przykłady). Warto zas­tanowić się co chcemy osiągnąć, zanim uży­jemy ogrom­nej czcionki dla naszego loga lub nagłówka. W powyższych przykładach można zauważyć bardzo prze­myślane dzi­ała­nia — czcionka zawsze czemuś służy. Głównie zwróce­niu uwagi, ale też mar­ketingowi, czy efek­tom czysto wiz­ual­nym. Stosowanie dużych czcionek bezmyśl­nie może jedynie rozproszyć uwagę użytkown­ika i sprawić, że nie będzie w stanie przys­woić sobie wszys­t­kich treści, jakie chcemy mu przekazać.

Komentarze zamknięte


Copyright © 2010. All rights reserved.

WordpressTa strona została stworzona na platformie Wordpress na podstawie Modern Clix przez Karolinę Szczur.