Czytasz

Jak właściwie dobrać czcionkę?

Aby sprawić, że pro­jekt (logo, strona inter­ne­towa) będą przy­cią­gały dużą pub­liczność najlep­szym sposobem jest poz­nanie jej pref­er­encji. Jeżeli tar­getem strony są dzieci, najlep­szym wyborem będą zabawne czcionki deko­ra­cyjne. To, w jaki sposób dobier­amy czcionki jest bardzo ważne dla ogól­nej per­cepcji pro­jektu i może znacznie zwięk­szyć ilość odwiedza­ją­cych. Anki­etu­jąc potenc­jal­nych odbior­ców najlepiej wziąć pod uwagę ich wiek, zarobki, nar­o­dowość, edukację, miejsce zamieszka­nia, i tym podobne.

Poniższa info­grafika może pomóc z doborem odpowied­niego typu czcionki.

Jak wybrać czcionkę?

Czcionek deko­ra­cyjnych używa się zazwyczaj w więk­szych rozmi­arach niż 30 pik­seli. Często deko­ra­cyjne czcionki są uży­wane w reklamie. Do druku najlepiej zas­tosować “klasy­czne” czcionki, raczej szery­fowe. To one najlepiej sprawdzają się w druku i do nich jesteśmy przyzwycza­jeni. Skoro niek­tóre czcionki są lep­szym wyborem jeśli chodzi o druk, na pewno ist­nieją czcionki stwor­zone na potrzeby sieci — czcionki ekra­nowe.

Dobier­a­jąc czcionki trzeba jed­nak być bardzo uważnym. Każda kole­jna użyta czcionka speł­nia swoją rolę, nieza­leżnie od specy­fikacji pro­jektu. Dwie główne zasady, o których powinno się pamię­tać pod­czas łączenia różnych czcionek to:

1. KONTRAST — jak mówią, prze­ci­wieństwa się przy­cią­gają. Zatem jeśli wybierasz parę czcionek do swo­jej strony, weź pod uwagę fakt, że jeśli będą zbyt podobne do siebie nie stworzy to zamier­zonego efektu. Najlepiej połączyć czcionki deko­ra­cyjne z tymi, przez­nac­zonymi do druku (czcionki szery­fowe z bezsz­ery­fowymi), bądź wyróżnić część tek­stu pogru­bi­e­niem czcionki z tej samej rodziny.

2. PROSTOTA — wszyscy wiemy, że od nad­mi­aru głowa boli. Nawet najbardziej skom­p­likowane pro­jekty mogą zostać wyko­nane przy uży­ciu dwóch czcionek. Dlat­ego ogranicza­j­cie ich liczbę do min­i­mum. Więcej nie znaczy tutaj lepiej.

Również należy pamię­tać, że jeśli dobierzemy dwie czcionki, i nawet jeśli ich rozmiar będzie iden­ty­czny, niekiedy należy go zmienić aby dopa­sować wysokości średnie.

Zanim wybierzemy czcionki do pro­jektu należy zatem zadać sobie pyta­nia — jak dużo tek­stu trzeba będzie przeczy­tać? Jaki jest jego cel? Co jest ważniejsze? Czytel­ność czy este­tyka? Co chcemy osiągnąć? Wraże­nie powagi i pro­fesjon­al­izmu czy deko­raty­wność? Czy strona będzie naprawdę czy­tana czy jedynie skanowana przez użytkown­ików? Te wszys­tkie pyta­nia sprawią, że bez prob­lemu dobierzemy czcionkę do każdego pro­jektu. Najważniejsza jest specy­fikacja wyma­gań przed nim staw­ianych a także spodziewana “pub­liczność”. To właśnie od tych czyn­ników zależy rodzaj i wielkość czcionki jakiej użyjemy.

Komentarze zamknięte


Copyright © 2010. All rights reserved.

WordpressTa strona została stworzona na platformie Wordpress na podstawie Modern Clix przez Karolinę Szczur.