Jak właściwie dobrać czcionkę?
Aby sprawić, że projekt (logo, strona internetowa) będą przyciągały dużą publiczność najlepszym sposobem jest poznanie jej preferencji. Jeżeli targetem strony są dzieci, najlepszym wyborem będą zabawne czcionki dekoracyjne. To, w jaki sposób dobieramy czcionki jest bardzo ważne dla ogólnej percepcji projektu i może znacznie zwiększyć ilość odwiedzających. Ankietując potencjalnych odbiorców najlepiej wziąć pod uwagę ich wiek, zarobki, narodowość, edukację, miejsce zamieszkania, i tym podobne.
Poniższa infografika może pomóc z doborem odpowiedniego typu czcionki.
Czcionek dekoracyjnych używa się zazwyczaj w większych rozmiarach niż 30 pikseli. Często dekoracyjne czcionki są używane w reklamie. Do druku najlepiej zastosować “klasyczne” czcionki, raczej szeryfowe. To one najlepiej sprawdzają się w druku i do nich jesteśmy przyzwyczajeni. Skoro niektóre czcionki są lepszym wyborem jeśli chodzi o druk, na pewno istnieją czcionki stworzone na potrzeby sieci — czcionki ekranowe.
Dobierając czcionki trzeba jednak być bardzo uważnym. Każda kolejna użyta czcionka spełnia swoją rolę, niezależnie od specyfikacji projektu. Dwie główne zasady, o których powinno się pamiętać podczas łączenia różnych czcionek to:
1. KONTRAST — jak mówią, przeciwieństwa się przyciągają. Zatem jeśli wybierasz parę czcionek do swojej strony, weź pod uwagę fakt, że jeśli będą zbyt podobne do siebie nie stworzy to zamierzonego efektu. Najlepiej połączyć czcionki dekoracyjne z tymi, przeznaczonymi do druku (czcionki szeryfowe z bezszeryfowymi), bądź wyróżnić część tekstu pogrubieniem czcionki z tej samej rodziny.
2. PROSTOTA — wszyscy wiemy, że od nadmiaru głowa boli. Nawet najbardziej skomplikowane projekty mogą zostać wykonane przy użyciu dwóch czcionek. Dlatego ograniczajcie ich liczbę do minimum. Więcej nie znaczy tutaj lepiej.
Również należy pamiętać, że jeśli dobierzemy dwie czcionki, i nawet jeśli ich rozmiar będzie identyczny, niekiedy należy go zmienić aby dopasować wysokości średnie.
Zanim wybierzemy czcionki do projektu należy zatem zadać sobie pytania — jak dużo tekstu trzeba będzie przeczytać? Jaki jest jego cel? Co jest ważniejsze? Czytelność czy estetyka? Co chcemy osiągnąć? Wrażenie powagi i profesjonalizmu czy dekoratywność? Czy strona będzie naprawdę czytana czy jedynie skanowana przez użytkowników? Te wszystkie pytania sprawią, że bez problemu dobierzemy czcionkę do każdego projektu. Najważniejsza jest specyfikacja wymagań przed nim stawianych a także spodziewana “publiczność”. To właśnie od tych czynników zależy rodzaj i wielkość czcionki jakiej użyjemy.