Eurobank

Reklama ta przyciąga uwagę dzięki zastosowaniu tricku optycznego. Zazwyczaj tło strony jest białe – poprzez użycie tego koloru w reklamie można zatrzeć granice między nią a otoczeniem. Biały pasek w górnej części tła tworzy iluzję mniejszej wysokości reklamy, a gdy w dalszej części animacji górna krawędź czerwonego obszaru zostaje wybrzuszona, reklama zdaje się zwiększać swój obszar. W spocie wykorzystano charakterystyczną kolorystykę marki.

W reklamie tej zamieszczono stosunkowo dużo elementów tekstowych. W centralnej części kompozycji pojawiają się kolejno: „poczuj się lekko”, „lekki kredyt”, weź kredyt z obniżonym oprocentowaniem 7%”, natomiast w prawym górnym rogu towarzyszy im przez cały czas ekspozycji hasło „promocja kredytu gotówkowego”. Hasła umieszczone w centrum stanowią spójną całość – drugie z nich, dzięki powtórzeniu słów „lekki” i „kredyt” stanowi klamrę łączącą pierwsze i trzecie wypowiedzenie. Wszystkie trzy wzajemnie wpływają na interpretację treści. „Poczuj się lekko” ma wzbudzić zainteresowanie, wywołać pragnienie stanu lekkości, wolności, pozytywnych emocji u odbiorcy. „Lekki kredyt” to środek do zaspokojenia tej potrzeby. Z kolei zdanie „weź kredyt z obniżonym oprocentowaniem 7%” uściśla, czym ten lekki kredyt jest, wskazuje konkretny przykład „lekkiego kredytu”. Zapis „7%” stanowi odwołanie do rozumu, słowa „poczuj” i „weź” są apelem do woli odbiorcy. Użycie słowa „obniżony” odnosi się do rzekomo oferowanych przez konkurencję „ciężkich” kredytów. Dodatkowo informacji językowej towarzyszy grafika przedstawiająca unoszącą się kobietę z rozwianymi włosami, co stanowić ma wizualizację „lekkości”.

Wypowiedzenie znajdujące się w prawym górnym rogu znajduje się poza tą przestrzenią językową. Uściśla, do jakiej usługi odnosi się reklama, jednak nie wchodzi w relację z pozostałymi hasłami. Może być odczytane w dowolnym momencie, nie zakłócając głównego komunikatu. Organizacja tekstu, tak jak i następstwo sekwencyjne elementów całej animacji, zgodne są z modelem AIDA. Wpierw pobudza uwagę i zainteresowanie odbiorcy, następnie zaszczepia w nim potrzebę, by w końcu przedstawić sposób jej zaspokojenia i zmusić adresata do akcji.

W przedstawionym przykładzie pojawiają się też elementy tekstowe niebędące hasłem. Charakterystyczne jest zminimalizowanie rozmiarów komentarza, umieszczanego ze względu na wymogi prawne, lecz nieistotnego z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy. Słowo „sprawdź” umieszczone na przycisku, tak jak i „weź kredyt” jest wezwaniem do akcji, apelem do woli. Może być odczytane w dowolnym momencie.

do góry ↑

< Cif | Mercedes SLS AMG >